Articole

Previous Next

O abordare interdisciplinară a educatiei

Problemele pe care le are in fata societatea actuala nu tin seama de granitele arbitrare ale disciplinelor de studiu. Ele sunt complexe, compliate, depind unele de altele si se influenteaza reciproc. Din ce in ce mai multi profesori sunt preocupati de o abordare multidisciplinara si interdisciplinara a curriculum-ului.

Potrivit lui C. Cucos, interdisciplinaritatea este o ,,modalitate de organizare a continuturilor invatarii, cu implicatii asupra intregii strategii de proiectare a curriculum-ului, care ofera o imagine unitara asupra fenomenelor si proceselor studiate in cadrul diferitelor discipline de invatamant si care faciliteaza contextualizarea si aplicarea cunostintelor scolare, in diferite situatii de viata”. 

Multidisciplinaritatea are in vedere abordarea unei teme sau probleme din perspectiva mai multor discipline. De exemplu, un tablou de Nicolae Grigorescu poate fi discutat nu numai din perspectiva istorie artei, ci si a istoriei Romaniei sau a istoriei religiilor. 

Invatarea care are in centrul sau o abordare transdisciplinara depaseste limitele disciplinelor scolare, fiind totodata legata de mai multe discipline scolare. Este o invatarea autentica, propune noi perspective si este preocupata de chestiuni de interes pentru societatea actuala. Educatia transdiciplinara sau transcurriculara este potrivita unor trepte superioare de scolarizare, cum ar fi liceul. 

Pentru ciclul primar si prescolar sunt foarte potrivite abordarile interdisciplinare ale predarii si invatarii. Educatia interdisciplinara are in centrul sau o serie de teme care sunt folosite ca pretexte pentru a transmite/insusi cunostinte specifice mai multor discipline de studiu. 

De exemplu, abordand intr-o maniera integrata tema ,,La piata”, noi am implicat curriculumul mai multor discipline. O astfel de tema a fost un pretext pentru a invata despre bani, despre fructe si legume, despre formule de adresare, despre traversarea strazii, despre igiena si sanatate, despre alimentatie, despre interactiunea cu adultii si cu alti copii, despre culori si tehnici de lucru in artele vizuale etc. 

Prin intermediul acestei teme au fost dezvoltate capacitatile de comunicare, de ascultare si intelegere, dar si dezvoltarea gandirii logice sau capacitatea de rezolvare de probleme. Activitatile didactice au fost organizate atat in sala de clasa, dar si in piata, efectiv. 

O astfel de abordare este orientata spre viata si spre rezolvarea de probleme, fiind atragatoare din punctul de vedere al copiilor. Ea raspunde principiilor didactice privitoare la insusirea constienta si activa a cunostintelor, la educatia prin actiune, principiul integrarii teoriei cu practica, principiul stimularii si dezvoltarii motivatiei pentru invatare, principiul intuitiei, principiul sistematizarii si continuitatii sau principiul respectarii particularitatilor de varsta. 

O alta tema pe care am folosit-o ca pretext a fost cea despre ,,Panze minunate si paianjeni fiorosi paianjeni”. Aceasta tema s-a aflat in centrul unui proiect interdisciplinar de doua saptamani care a urmarit insusirea unor cunostinte despre paianjeni. Paianjenii au fost studiati prin comparatie cu insectele, proiectul fiind precedat de o unitate de invatare despre insecte. Elevii au descris si comparat organisme din lumea vie, observand diferentele dintre paianjeni si insecte (paianjenii au opt picioare si corpul format din doua regiuni, in vreme ce insectele au sase picioare, iar corpul este format din trei regiuni). Au observat si descris diferite habitate in care traiesc paianjenii. Atunci cand a fost posibil, au observat, in conditii de siguranta, paianjenii si panzele acestora. Cu aceasta ocazie, elevii au invatat totodata sa respecte lumea vie. 

Competentele vizate au provenit din cadrul a trei disciplne de studiu: matematica si explorarea mediului, comunicare in limba romana, arte vizuale si abilitati practice. 

Intrebarile esentiale pe care le-a avut in centrul sau proiectul au fost: Cum recunosti un paianjen? Este paianjenul o insecta? Unde traiesc paianjenii? Sunt paianjenii periculosi pentru oameni? Ce beneficii/foloase pot aduce paianjenii omului? Ce faci daca intalnesti un paianjen? 

La sfirsitul proiectului, obiectivele avute in vedere au fost atinse, copiii fiind capabili sa descrie si identifice un paianjen (in functie de partile componente: numarul de picioare si regiunile corpului), sa compare paianjenii cu insectele, sa inteleaga si descrie relatia dintre paianjeni si mediile lor de viata, sa inteleaga diferenta dintre paianjenii periculosi si cei inofensivi, sa observe insecte si paianjeni in mediul lor de viata, fara a le face rau, sa inteleaga cum isi prind paianjenii prada, sa realizeze mesaje orale si scrise despre paianjeni, sa confectioneze paianjeni din materiale diferite. 

 

C. Cucos, C. (coordonator), Psihopedagogie, Polirom, Iasi, 1998 

Basarab Nicolescu, The transdisciplinary evolution of learning

Misiunea grupului educational Butterfly este de a-i sprijini pe copii sa-si urmeze sensul autentic in viata, spre dezvoltarea lor si a comunitatii.